מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

מידע ופניה לסיוע

אלה

 

הכרת הזכויות 

כדי להתמודד עם מחלה או מצב רפואי מורכב, ולקבל את השירות הרפואי המגיע לכם על פי חוק, עליכם להכיר את הזכויות הבסיסיות שלכם במערכת הבריאות הישראלית. 

קיימים מספר מקורות מידע העומדים לרשותכם:

א. כל הבריאות – אתר של משרד הבריאות המפרט מידע על כל הזכויות העומדות לרשותנו בחוק ביטוח בריאות ממלכתי בכל אחד מסוגי הטיפולים הכלולים בסל הבריאות שבאחריות הקופות ו/או המדינה, כולל הזכויות במסגרת הביטוחים המשלימים של הקופות (שב"ן).

ב. כל זכות – אתר המפרט את המידע על מכלול הזכויות העומדות לרשותנו בבריאות כמו גם בכל תחומי החיים.

ג. אתרי קופות החולים – באתרים אלו קיים פרוט הזכויות מנקודת מבטה של הקופה, כולל פרוט הספקים שהקופה קשורה איתם בהסכמים.
 שירותי בריאות כלליתמכבי שירותי בריאותקופת חולים לאומיתקופת חולים מאוחדת.
 

סיוע במימוש הזכאות לקבלת טיפול רפואי

לא קיבלתם את השירות או הטיפול הרפואי לו אתם זכאים? אתם חשים כי זכויותיכם הופרו (הקופה לא אישרה לקבל תרופה / שירות רפואי, יחס בלתי הולם מהצוות המטפל, המועד שנקבע לביקור רופא / בדיקה במועד רחוק מדי וכדומה) – עליכם להגיש ערעור לגורם המטפל.

להלן נפרט את הגורמים שאליהם יש לפנות וגורמים שיסייעו לכם:

  1. קופת חולים בה אתם מבוטחים:

    1. פניות הציבור בקופות החולים - התחלת טיפול במקרה של אי קבלת זכאות לטיפול רפואי בקופת החולים כם צריכה להתבצע באמצעות הגשת תלונה רשמית דרך היחידות לפניות הציבור של כל אחת מקופות החולים- להרחבה.

    2. ועדת החריגים של הקופה - אם השירות (תרופה או כל טכנולוגיה רפואית אחרת) לא כלול בסל הבריאות, ניתן לפנות לקופה ולבקש את המימון של הטיפול, במקרה בו מדובר על מצב רפואי "חריג" וזאת במסגרת "ועדת חריגים", הפועלת בקופות.
      לרשותכם עומדות שתי עמותות המסייעות בפניה למסגרת זו: קרן דולב לצדק רפואי , עמותת חברים לרפואה 
      להרחבה על הליך הגשה לוועדות חריגים 

  2. בתי חולים:
           
           1ממונה על פניות הציבור בבי"ח: בכל בי"ח יש ממונה על פניות הציבור - באתר האינטרנט של ביתה"ח ניתן לאתר את פרטי הקשר ולפנות ישירות.
              הממונה עוסק בעיקר תלונות על איכות ו/או יחס השירות בביה"ח.

                  2. מרכזי מימוש זכויות במספר בתי חולים ברחבי הארץ – משרד הבריאות הקים 5 מרכזים המסייעים למיצוי זכויות לקבלת טיפול רפואי במערכת הבריאות
                      וכמו כן סיוע הנדרש כגון פניה לביטוח הלאומי, בחירת מוסד סיעודי ועוד.

השירות ניתן לקהל הרחב ולא רק למי שמטופל בבתי חולים אלו.
מרכזי מיצוי זכויות פועלים במרכז רפואי זיו, צפת ; מרכז רפואי רמב"ם, חיפה, מרכז רפואי סורוקה, באר שבע ; מרכז רפואי איכילוב, ת"א ; הכפר הירושלמי לבריאות הנפש, גבעת שאול, ירושלים.  בנוסף פועלים 2  מרכזים בבי"ח שיבא ובהדסה. לפרטים והרחבה.

  1. משרד הבריאות: 

    1. נציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות – ניתן לקבל סיוע במצבים בהם לדעתכם זכויותיכם הופרו ו/או שלא אושר לכם טיפול רפואי בקופת-החולים בה אתם מבוטחים. לנציבות סמכות אכיפה על קופות החולים, במצבים בהם לעמדת הנציבות אתם זכאים לקבל את השירות על פי החוק – להרחבה.

    2. נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות למקצועות רפואיים – עוסק בעיקר בתלונות על איכות השירות ו/או על היחס שקיבלתם במהלך טיפול רפואי בית חולים או בקופת חולים -  להרחבה.

  2. תביעה משפטית:

    אם כל הניסיונות לערעור לגורמים הרשמיים לא צלחו, יש לשקול הגשת תביעה משפטית דרך בית הדין לעבודה, שהינו המסגרת השיפוטית לגבי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. ניתן לפנות אל האגודה לזכויות החולה לקבלת הכוונה לסיוע משפטי חינם דרך עמותות-חולים וגופים נוספים, כגון הקליניקה המשפטית של המכללה למנהל, או לפנות ישירות אל גופים המעניקים סיוע משפטי ללא תשלום למעוטי יכולת.

סיוע פרטני מעמותות וארגוני חולים

בכל שלב בתהליך, ניתן ואף רצוי לפנות לקבלת הכוונה מארגוני סיוע ועמותות-חולים. אלו, יכולים לספק ליווי פרטני, הדרכה וסיוע במיצוי זכויות לפי סוג המחלה/המצב הרפואי (כולל קליניקות לסיוע משפטי חינם). חפשו כאן את העמותה הרלוונטית לכם.

פנייה לסיוע מהאגודה לזכויות החולה

האגודה לזכויות החולה מסייעת בהגשת תלונות ובירורן אל מול הגורמים הרשמיים. מומלץ לפנות אלינו לאחר שפניתם אל הגורם המטפל ופנייתכם לא נענתה / נדחתה. אנו נספק הדרכה והכוונה או נפתח בהליך בירור נוסף אל מול הגורם המטפל. 
פנייה אל האגודה לזכויות החולה

חשוב לדעתחשוב לדעת ש...

  • האגודה לזכויות החולה, הקימה בבית חולים שיבא מוקד מיצוי זכויות במסגרת מרכז המידע והשירות "אישיבא". במרכז זה נמצאת גם יחידת פניות הציבור של בית החולים. טל' ליצירת קשר: 03-5307000

  • גם אם הגורם הרשמי שאליו פניתם לא סיפק לכם תשובה או דחה את פנייתכם, עדיין יש מה לעשות טרם נקיטת אמצעים משפטיים. ניתן לפנות לממונה אל נציבות פניות הציבור של משרד הבריאות, אל עמותת-החולים הרלוונטית ואל האגודה לזכויות החולה לקבלת סיוע והכוונה.

מידע נוסףחיפוש ארגון / עמותת-חולים לסיוע פרטני.